D o f t a r n y b a k a t

Tack för inspirationen Frida!
Här blev det nybakat bröd denna eftermiddag.
En av mina starkaste barndomsminnen är just nybakade bullar och matbröd. Så där extra gott efter en skoldag. Eller som för Tuvas del efter en dag på förskolan.

Kanske inte jätte nyttigt ur ett vuxenperspektiv. Men jag bytte ut det vanliga mjölet till dinkelmjöl. Här är receptet på Grahamsbröd:

Grahamsbröd

  • 3 dl vatten
  • 25 g jäst
  • Klöver 1 msk smör, eller margarin
  • 2 tsk salt
  • Klöver 1 msk honung
  • Klöver 4 dl grahamsmjöl
  • Klöver 2½ dl vetemjöl

Gör så här

Värm vattnet till 37°C. Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, fett, salt, honung och mjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Bred ut degen i en smord avlång bakform, ca 1½ l. Täck över och låt jäsa ca 40 min. Sätt ugnen på 200°C. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Ta gärna brödet ur formen och grädda undersidan några min. Låt kallna på galler under duk. Brödet passar bra att rosta.





Kommentarer
Jejja

Mums! Måste nog göra det här i helgen. Oslagbart med varm, nygräddat bröd och Bregott i massor :)

2012-01-17 15:23:06
Frida

Tack för receptet, ska testa o baka i helgen. Ser fram emot att smaka brödet :-)

2012-01-18 22:28:48



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback