Hemma!

Är hemma nu äntligen efter ett obehagligt dygn på KS. Allt började igår på jobbet. Eller ja egentligen började det i helgen att jag kände att jag inte mådde så bra. Efter stallet i måndags var jag helt färdig. Men hur som helst på jobbet igår så började jag att blöda. Jag blev helt paff. Vad är nu det här? Vart ska jag ringa vad ska jag göra? Ringde hur som helst till förlossningen på KS som ombad mig att omedelbart komma in. På vägen in snurrade tankarna, har jag fått missfall, eller är det dags för förlossning redan, mår bäbisen verkligen bra när det blöder? Jag var verkligen livrädd men jag kände ändå att hon rörde sig lite lite imagen vilket var lugnande.

Väl inne på KS gjorde vi CTG, vilket såg bra ut. Bäbisen mådde bra. Men blödningen skulle undersökas också så jag fick träffa en duktig överläkare som undersökte mig och gjorde ultraljud. Han konstaterade att det var en blödning från moderkakan som berodde på att den lossnat lite. Jag trodde att jag skulle få åka hem och att allt var frid och fröjd men kom ganska snabbt ner på jorden då han informerade om moderkaksavlossning och alla risker med det. Liksom i chock förstod jag att jag måste stanna kvar för observation och att det var slutjobbat för min del. Sjukskriven!

Jag vart verkligen rädd.. och ledsen och rädd om det värsta skulle inträffa. Vilket i och för sig inte var så stor risk.. men ändå. Jag har kopierat lite info om detta från www.niomanader.se :

"Moderkaksavlossning (Abruptio placentae)
Moderkaksavlossning, eller Abruptio placentae, uppkommer när en blödning mellan moderkakan och livmoderväggen får moderkakan att lossna. Blodet bilder en blodlever mellan moderkakan och livmoderväggen och om blödningen är stor kan en del rinna ut i slidan. Blödningen följs av smärta.
Moderkaksavlossning kan inträffa när som helst under den senare delen av graviditeten. Om du drabbas av ihållande smärtor, med eller utan slidblödning, skall du alltid lägga dig ner och ringa efter ambulans.

Genom att moderkakan lossnar minskar blodflödet till barnet vilket kan leda till fosterasfyxi eller till om med till att barnet dör. Kraftig blodförlust kan sänka moderns blodtryck och kan leda till chock.

Det är en allvarlig komplikation och måste behandlas på sjukhus. På sjukhuset görs ultraljudsundersökning för att undersöka hur omfattande skadan är. Om avlossningen är liten kan det räcka med sängläge på sjukhuset med övervakning av fostret, om avlossningen är stor eller total så krävs akutsnitt för att rädda barnet."

.... ..... ..... ..... ..... ..... ..... ..... ..... ...... ...... ..... ..... .... .... ..... ..... ..... ..... .... ..... ....

Jag fick ligga kvar ett dygn och är verkligen tacksam för det. För jag hade inte vågat åka hem igår inte. Ja nu är jag sjukskriven och ska verkligen ta det lungt. Har ordnat med alla pappaer om det idag. Kontaktade även mitt försäkringsbolag vilket var glädjande iallt detta elände. Nu hoppas jag innerligt att allt kommer gå bra.


Kommentarer
Linda S

Usch vad läskigt Maria! Skönt att du fick ligga kvar och känna dig trygg! Tänker på dig och håller tummarna för att allt blir bra! :-)

Kram Linda

2011-06-08 20:05:21
Ann

Dammtussar blandat med hundhår är inte hela världen! Tuva och Niklas klarar dem galant, det lovar jag. Låt tussarna ligga och läs några extra tidningar så slipper du se dem. Kram Ann

2011-06-08 23:22:41
Frida

Det va inget roligt dygn du har bakom dig men det var bra att du fick ligga kvar. Hoppas allt är bra och nu får du vila och ta det lungt, läsa lite tidningar och försöka njuta av solen =) så ska allt ordna sig.

Kram

2011-06-09 10:31:06
Cissi

Skönt att höra att du/ni är hemma igen och mår bra. Men nu lilla fröken är det tillsvidare slut på allt pysslande, städande och långa promenader....

Nu är det bara att acceptera lite damm i hörnen. Behöver du något så ringer du!!! Kram

2011-06-09 22:47:51



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback