J e r r i n g

Uppladdningen inför Jerringpriset med Rolf-Göran Bengtsson som nominerad har nog inte ungått någon som har anknytningar till ridsporten. Bloggar, facebook och på klubbarnas hemsidor har publiciteten vart stor. Vilken uppslutning det vart kring Roffe! Och det gav ju effekt. Han vann!

Men det var inte bara han som vann. Jag tycker att hela ridsporten fick ett pris igår. Maskinen ridsport är
e n o r m i Sveriga. Från de stora sätena som Flyinge, Strömsholm, Uppsala Naturbruksuniversitet, med akademiska studier som bland annnat ger oss hippologer, genom landets alla ridsportgymnasium, och tillvalen hästkunskap i grundskolan. Från den lilla knatteeleven, den satsande junioren, eller fritidsryttaren, till elitryttaren. Fullsatta arenor i Göteborg och Stockholm vid de internationella tävlingarna och hästmässor. Ridskolor, privata stall, tränare och ridlärare på alla nivåer. Och alla utövare som finns anknutna kring verksamheten. All hjälp omkring med viktiga nyckelfigurer och faktorer som får maskinen att gå runt; föräldrar, funktionärer, idellverksamhet och sponsorer! Tidiga mornar, i ur och skur. Alla dagar om året. Hästar i alla dess former. Och att träna, träna, träna!

Och inte att förglömma, alla uppfödare, foderförsäljning, hovslagare, veterinärer, hö-bönder.
Maskinen är stor!  Men syns alldeles för lite genom TV rutan.

Det här är en vändpunkt för ridsporten. Äntligen tar ridsporten plats!!! Denna sunda och otroligt breda sport.
Tillskillnad mot hockey och fotboll. Där ("utövarna") är (mestadels) det manliga könet som sitter och hivar alkohol i TV soffan. Vandalism och förstörelser vid match. Riktigt sketen förebild för våra små!

***** 

- Min passion är det som driver mig! Sa RGB igår i sitt tal inför TV tittarna igår. 
Det tycker jag att varje ryttare ska ta till sig. En sund inställning kommer ta den svenska hästhållningen och ridsporten over and above! Jag håller redan mina tummar inför OS för det svenska landslaget. Hejja hejja!

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback