Skolarbete på Vasas vis

Idag har jag och min arbetsgrupp från skolan vart på Vassa Museet och planerat vår mattelektion som vi ska hålla där för årskurs 2:or nästa vecka. Jag måste säga att skeppet är riktigt maffigt. Det är overkligt att skeppet man ser där inne, faktiskt byggdes under 1600 talet, och att det en gång var ett riktigt krigsskepp- även om det blev en mycket kort och snörplig historia. Men fin är hon, Real skeppet Vasa!
Våra elever ska få mäta skeppet med 1600 tals mått, se hur många fot hon är lång. Sen ska de få titta på skeppet och leta efter olika geometriska formar- ja o lite andra saker. Det ska bli kuligt!

 Vasaskeppet snett bakifrån. Foto: Hans Hammarskiöld för Vasamuseet.
Men det var kallt o mörkt där inne på museet och jag var blöt av regnet och har frusit konstant hela dagen. Känns som att jag skulle kunna vakna upp dunderförkyld imorgon. Hoppas inte- för imorgonkväll ska vi iväg på skojs=)=)

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback